Monday, August 8, 2011

LeLoNG / AuCTioN




Pengalaman menghadiri sesi lelongan hartanah buat PERTAMA kali memang tidak akan aku lupakan...huhu ~ Lelongan berlangsung pada pukul 3 pm, tapi aku saje pegi awal dalam 2.30 pm...alangkah terkejutnya aku bila tgk bilik lelongan dah penuh dengan para ejen dan pembeli...walaupun majoriti cina, tapi kelihatan juga bangsa MELAYU kite tidak ketinggalan ~

Tepat jam 3, MC lelongan pun mula berceloteh tentang prosedur dan ape2 ntah lagi pasal lelong...oleh sbb terlalu ramai yg dtg lmbt nk register, MC tuh pun mulakan lelongan dengan memberi kelonggaran kepada para pembida tidak perlu register...asalkan ada BANK DRAFT 5% di tangan sudah cukup membuktikan komitmen untuk membida ~



Cut long to shot...memang GILER orang2 kaya zaman sekarang...2 unit  condo di OUG, KL...reserve price RM 145k dan RM 108k, tapi pelelong open dgn price RM 180k sbb terlalu ramai yang register untuk unit2 tersebut...dan yang x masuk akal, last price both unit adalah...try teka!!!?? RM 242k dan RM 240k ~ Hmm...no komen ~

Ingatkan tuh je kejutan awal2...tapi yg lebih meng"OPOCOT"kan...bukan sekadar aku (budak baru mentah setahun jagung dalam property invesment) je, bahkan cine2 keliling pun NGUMPAT MAKI HAMUN JAMPI SERAPAH (sbb aku paham cine lor)...sume ckp mmg lelong paling giler...sbb rumah tuh tanah pun dah mendap dan byk kerosakan....dah ler bilik tuh penuh padat, nasib baek aku dapat seat duduk...haha ~ Unit double strorey Taman Putra Perdana, Puchong...3000sf...reserve price RM 145k...last price...teka lagi!!!?? Salah2...pun salah...RM 288k ~ Hmm...skali lagi no komen ~
nak komen gk siket2...hampir double tuh bro...baek beli subsale kot2 boleh dapat lagi murah )



Pape pun mmg aku puas hati dapat menyaksikan antara lelongan yg GILER dan LUAR BIASA menurut kata2 ejen dan pembida2 otai yg lain...huhu ~ Ntah ler...niat di hati ingin mencuba lelongan, tapi memandangkan PERSAINGAN yg sebegini rupe, melemahkan serba sedikit semangat aku...baek slow2 cari subsale yg 20 ~ 30 % below Market Value ( nasihat sifu otai AE)...hehe ~

No comments:

Post a Comment